Piaskownica poprawna politycznie
Ta reklama to doskonałe tworzywo, które wbrew intencjom twórców może wzmocnić społeczne przyzwolenie na używanie języka kloacznego, “Skoro nawet w telewizji tak mówią”.
Bowiem czas transmisji (po 22.00) został odpowiednio dobrany by reklamówka nie trafiała do dzieci lecz do dorosłych, którym ma ona uzmysłowić, że to w dużej mierze od nich zależy jak dzieci będą postrzegały innych, a w rezultacie i siebie samych.
Spot wskazuje dość ciekawie na problem nie tyle jedynie społeczny co ciekawy mechanizm bezrefleksyjnego powtarzania zasłyszanych elementów wypowiedzi dorosłych przez dzieci w formie kalki. Dzieci bowiem, podobnie jak i w tej reklamówce, nie zdają sobie nawet sprawy, co dokładnie mówią, powielają jedynie wzory zaszczepione im przez dorosłych.
Dlatego przytoczona wcześniej krytyka nie wydaje się być zasadna, a potencjalny efekt spota moim zdaniem z powodzeniem może być osiągnięty. Dzieci (paradoksalnie) język wykorzystywany w reklamówce dobrze znają, natomiast dorosłym może on zwrócić uwagę, że dzieciom najczęściej brak dystansu do tego co wypowiadają. Bardzo łatwo z powtarzanego bezwiednie sformułowania przejść do przyjęcia ich jako manifest dyskryminacyjnego stereotypu.
Miejmy więc nadzieję, że w istocie spot trafi choćby do części osób i nie usłyszymy już więcej epitetów w stylu „Ty daunie”…
Brak komentarzy »
RSS dla komentarzy do tej pocztówki. TrackBack URL